måndag 27 september 2010

Lärare av i morgon. 4,e inlägget

"Dock kan man fundera över om det verkligen handlar om kunskapsproduktion så länge det överordnade intresset är att komma fram till det rätta svaret eller den rätta förståelsen."
Sidan 213.

Att be en elev om att reflektera och skriva en uppsatts om ett ett ämne, klarar en lärare då se "deras" sanning i uppsatsen eller vill de ha deras sanning?
Utifrån forskningsperspektiv är sanningen sällan färdig, utan ständigt utvecklande.
Kan lärare vara så öppna, så dem vågar lära utav en elev?
Är övertygad om att skolan skulle vara mer effektiv om eleverna verkligen kände sig hörda och viktiga om dem får lova att tänja lite på gränserna. Få filma en redovisning, spela teater eller skriva på ett språk som kanske inte alltid anses rätt.
Boken "ett öga rött" blev på många sätt erkänd för att vara skriven på ett annorlunda sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar