onsdag 15 september 2010

Lärare av i morgon. Del 2

Vad bör eleverna lära?
frågade Jonsson på sidan 126.

När jag nu läst igenom del 2, känns den frågan ännu viktigare.
Att varje elev är en individ, det är ett faktum,samt att vi inte har samma utgångslägen för inlärning.
Vi lär oss olika fort och kan även ta till oss information på olika sätt.
 I dagens situation, när lärare blir bedömda och  utvärderade, liknar jag det till att - stå på en våg och jonglerar.
Våga hålla fast vid det lärosätt som oftast fungerar eller pröva vägar.

Men den absolut tyngsta grundstenen är fortfarande - Vad bör eleverna lära sig och varför?
Tycker jag att dom bör kunna våran och omvärldens historia - ja, det gör jag.
Dock känner jag inte att proven ska väga på exakta årtal, men känna till om den "historiska" händelsen skedde på 50-talet el 60-talet, känns mer relevant.
Att mattematik är viktig för att kunna bli ekonomisk i framtiden, förstå pengars värde och slå sig fram i en materialistisk värld.
Svenska är roten till vårat sätt att uttrycka oss, skriva och göra våran röst hörd.
Engelskan är viktig för att kunna ta del av omvärldens kunskap, värderingar och traditioner.
Det var bara några av flera viktiga ämnen jag tog upp.

Jo, jag anser att det är viktigt att få en allomfattande utbildning, så våra barn kan bli självständiga.
Men idealisten i mig önskar att varje elev hade sin egna speciella kursplan. Lite av det som stimulerar deras själ och hjärta, samt det allmänna ämnena, som hjälper dom att ta plats i vårat samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar